Air Mata Berkalis (Eps.1)

Pada malam sebelum majlis..,

Maaaak…
Penatnyerrr maa.. huhu…. Along baru habis kemas bilik bawah tuu.. Ma sempat kerr siapkan semua makanan nie maa… Esok nak langsung nyerr… huuuuu……

Keluh aku yang semakin risau akan majlis esok.. Ibu ku lantas menjawab dengan tenang sambil memandang aku yang sedang terkial-kial membalut tilam tempat duduk pelamin dengan kain jaring putih yang baru ku beli petang tadi..

Hmm..Ko tak payah riso ler long.. Ko buat jer kerja ko tuu.. Tahulah ma macam maner nak buat masak-masak niee.. Hiiissshh..riso sangat ngan lauk die.. Dari petang tadi asyik membebeeeel jer pasal makanan kalah kiter yang tua nie…

Ibuku menjeling sambil tersenyum berjalan ke ruang dapur. Bagi ku walaupun majlis nie tak seberapa megah, namun ia tetap akan tercatit sebagai sejarah terpenting dalam kamus hidup ku hingga ke hari ini.. Aku bukanlah hanya nak bermegah kerana diri ku disunting orang, tetapi aku rasa tidak salah jika aku hanya membuat sedikit keramaian untuk sama-sama berkongsi kegembiraan ku yang tidak terhingga nilainya ini bersama sahabat-sahabat lama ku yang kebanyakannya sudah sekian lama tidak berjumpa sejak tamat sekolah.

Pada jam 1.00pagi, mini pelamin kesayangan ku sudah ku hias mengikut citarasa ku yang selama ini ku tidak pernah terbayang akan ada mini pelamin di hari indah ku ini. Tema yang ku pilih ialah warna ungu lembut. Ibuku memandang hasil kerja ku dengan senyum siniss..

Hmmm, macam ulang tayang jer longg… Dulu mase kecik2.. tilam baby tuu lah yang ko duduk siap ada kelambu lagi ayah ko beli mase tu…paling mahal taw….
sekarang nie, ko da besar, berjasa lagi tilam tu jadik tilam pelamin ko tu yeaa…….

Aku dapat lihat air mata ibu ku bergenang..tapi aku terus cuba mengalih perhatiannnya..

Iyea lah kan maa, heheee… ma jugak yang suruh along berjimat…along nak beli bantal petak kat carefour tu ma tak bagi..haa..mahal laa..membazir laaa…, along amek lar tilam baby niehh….balut cantek2…kaan lawaaa tuuu…. heheheeeeee….. kan maksu kann..?? cantek takk..??

Maksu ku hanya tersenyum,

Canteeekkk longg….pandai ko buat…

Aku tersenyum lebarr dan terus meneruskan kerja seterusnya untuk menghias tempat meletak dulang hantaran….

Pada jam 2.30pagi, Ibu sibuk menyediakan bahan-bahan untuk lauk esok..Aku pula masih menghias dan mengemas… Memang sampai pagi juga aku sibuk lagi mengemas rumah yang memang dah lama tidak dikemaskan dengan baik..huhuuuu….Tak lama selepas tu, kanda Z sampai membawa dulang hantaran yang kami tempah pada kak gia..bekas ofismate aku kat arasreka dulu… Cantikk..mmg cantik… sesuai la dengan majlis kecil ku ini…Aku terus meletakkannya di tempat letak hantaran yang telah ku hias tadi…. Sekali lagi ibuku tersenyum lebar melihat ku menghias dengan senyuman lebar yang memang tak lekang dari tadi…Walaupun terasa letih macam nak tercabut otot-otot dan tulang-tulang belikat nie semua, namun ku teruskan jua dengan semangat..hehee….

Pagi subuh ku terjaga, terus terduduk..ohhh…ku terpinga-pinga..macam mana aku boleh tertidur pula kat ruang tamu niee…huhuu…ku melihat kanda Z yang keletihan. Rupanya kanda Z baru selesai mencuci tandas..hihiiiii…aku tersenyum lembut melihat matanya…aku sempat mengucapkan,

Terima kasih sayanggg…..hihii….sorry laaa…dinda pun tak perasan macam mana boleh tertidur niee…huhuuuu….

Aku merengek manja….

Hmm…takpeer la sayangg… kanda tahu sayang penat dari siang semalam sayang tak rehat-rehat….kann…..

Dia tersenyum lembut….sejuk hati ku melihat ketenangan air wajahnya yang langsung tidak menggambarkan sebarang kekusutan… Hati ku berbisik, bersyukurnya aku dianugerahkan Si Dia… Alhamdulillaahh… Aku bingkas bangun dan terus bersiap untuk menyambung kerja-kerja mengemas yang terbengkalai sebelum aku tertidur tadi.

8 Responses to “Air Mata Berkalis (Eps.1)”

  1. ZaieN Says:

    Wah… tak sabo nak tunggu cite selanjutnyer..

  2. LieyZa Says:

    Tunggu yea…Siri 2 sedang dalam proses…nantikann dengan penuh sabarr..

  3. jiejie Says:

    wah..wah.wah..
    happy sungguh za nie…kalut mengalahkan parent dia..heheheheh…pape pun..tahniah k…selamat menempuh perjalanan hidup yang baru…

  4. LieyZa Says:

    Terima kasih jie..huhuu..sentiasa doakan kami yea..harap jie pun bahagia juga…

  5. syafieqa Says:

    untung nyr liza dpt kekasih hati yg sgt memahami..carring.. semoga bahgia sentiase..=)

  6. LieyZa Says:

    Terima kasih wahai sahabat ku fika… Bersyukur dengan pemberianNYA yang agung kan fika.. Semuga fika bahagia di samping yang tersayang juga.. InsyaAllah..Aminn.. :-)

  7. Steve Says:

    untung nyr liza dpt kekasih hati yg sgt memahami..carring.. semoga bahgia sentiase..=)

  8. Emily Says:

    wah..wah.wah..
    happy sungguh za nie…kalut mengalahkan parent dia..heheheheh…pape pun..tahniah k…selamat menempuh perjalanan hidup yang baru…

Leave a Reply