Archive for the ‘Umum’ Category

Air Mata Berkalis (Eps.5)

Wednesday, May 26th, 2010

Syukur Alhamdulillahh…. Semuanya telah selamat dilangsungkan tanpa ada sebarang halangan dan ujian.. Selesai ku bersalaman dengan sanak saudara kanda Z  dan semua keluarga ku yang tercinta kecuali ayahandaku yang tersayang, sempat juga ku bergambar dengan rakan-rakan yang hadir dan menjemput mereka untuk menjamu selera di khemah yang tersedia di perkarangan rumah.

Sehari sebelum majlis ( beberapa minit sebelum khemah dipasang di perkarangan rumah),

Ayah.. ayah ada apa-apa masalah ker along nak buat majlis tunang along nie yah..? Ayah izinkan tak along buat semua nie..?

Soalku yang hampir sebak bila memandang tepat pada mata ayahku. Ku tekad ingin berbincang dengan ayahku setelah ibuku disentak oleh ayah sebaik ibuku memberitahu ayah yang ada orang akan datang pasang khemah kat perkarangan rumah nanti. ku menarik nafas panjang dengan duduk betul-betul di hadapan ayahku yang pada masa itu sedang asyik menonton tv di kerusi malas kegemarannya sambil menukar-nukar siaran.

Ya.. Memang ada masalah.. Ayah memang izinkan kau bertunang.. Itu ayah tiada masalah, tapi kenapa kau degil tak dengar cakap ayah. kan ayah dah cakap, jemput mak dan ayah Z sahaja. bawak cincin. dahh.. Yang kau beria-ria sangat jemput bukan main orang tu semua buat apa…??? Kau jangan mandai-mandai nak pasang khemah kat rumah nie. Kalau kau nak tunang, ikot cakap ayah. tak payah nak buat-buat majlis nie semua.. membazirrrrr je.!!! Kalau kau nak buat jugak ayah tak nak masuk campur dalan urusan kau. Suka hati kaulah apa pun kau nak buat…

Tersentak hati rapuh ku yang sangat luluh dek pandangan tajam ayah….Jatuh gugur air mata ku yang  dah lama bertakung dari tadi.. Oh tidakk.. Ayahhhhhh……

Ayahhhhhhhhhhhhhhh……………………….

Sampai hati ayah cakap macam tu.. Along nie kan anak ayah…. Kenapa nie ayah.. Siapa yang tak nak ayah sendiri hadir pada majlis penting macam nie ayah…. Along nie anak ayah kann…??? Salah ke along nak buat majlis nie ayahh… Along tak mintak pun ayah keluarkan duit untuk majlis nie… Along cuma nak restu dari ayah.. Along bukan buat benda yang memalukan ayah kann.. Pernah ke along malukan ayah…?? Along ngan Z dah cuba sehabis baik untuk lancarkan majlis nie sendiri tanpa susahkan maaak….ayahh… Takkan ayah nak along batalkan semua nie.. Along masih ada ayah, ayah along masih hidup, sihat.. Kenapa tidak ayah along sendiri nie ada masa majlis tunang anak ayah nie ayah….. Kenapa yah….?????????

Ku sudah tidak dapat mengeluarkan kata-kata lagi kerana terlalu sebak untuk meneruskan percakapan.. Dada ku sesak, nafas ku semakin kuat dan berbunyi…  Kata-kata ku semakin bergetar di depan ayah ku.. Ibuku turut menangis menenangkan diri ku yang dah berjujai-jujai basah dek air mata…

Ayah dah cakap ayah izinkan, cuma ayah tak suka buat majlis-majlis macam nie.. Ayah tak nak masuk campur. Suka hati kaulah…..

Jawab ayahku dengan nada yang agak perlahan dari jawapan yang awal tadi.. Mungkin ayah rasa tak selesa melihat ku menangis teresak-esak di hadapan ayah..

Setelah selesai sesi menyarung cincin….

Liza.. ayah kau mana?? tak nampak pun dari tadi…

Soalan bertubi-tubi dipanculkan oleh sahabat -sahabat dan tetamu yang lain….

Ermmm.. ayah ada hal hari nie.. Ada kerja kat luar… Penting katanya…

Jawabku ringkas.. Teringin ku memberitahu apa yang terjadi sebenarnya, tetapi mungkin keadaan tidak mengizinkan.. Kelancaran majlis tanpa ayah sememangnya amat tragis untuk ku fikirkan berkali-kali.. Sedangkan ayah ku masih sihat di luar sana… Ohh tuhan… Lindungilah ayahku dari segala kecelakaan ya Allahh.. Panjangkanlah usia ayahku yang amat ku cinta…. Ku akur dengan ujian mu ya Allahh.. Sesungguhnya walau apa pun yang terjadi, walau buruk  bagaimanapun kejadian yang menimpa, ku tetap amat menyayangi ayah ku yang membesarkan ku dan menanggung kami sekeluarga sampai sekarang.. syukur alhamdulillahh…. ampunilah dosa-dosa ku dan dosa kedua ibu bapa tercinta ku ya Allah… amin..

Pabila kebanyakannya selesai menjamu selera.. Ku memanggil kanda Z masuk untuk bergambar kenangan di mini pelamin dan hantaran-hantaran yang disusun di ruang tengah. Kanda Z berpakaian serba putih dengan wajah yang agak letih. Mungkin kerana berulang-alik mengambil hantaran dari rumah kak Gia pagi tadi.. Namun terpancar wajah kelegaan pabila melihat semuanya hampir berjalan dengan lancar sehingga ke akhir majlis. Termasuklah kenaikan pangkat hubungan kami yang sudah melepasi acara penerimaan pihak keluarga ku terhadap ikatan pertunangan ini. heheee… Syukur Alhamdulillahh… Keputusan antara kedua-dua pihak kami akan diikat selama setahun sebelum mendirikan rumah tangga..

Yang pastinya waktu itu, semuanya dapat dilangsungkan dengan lancar dan sempurna.. Jiran-jiran kawan ibuku turut hadir memeriahkan majlis di saat-saat akhir kerana kebetulan pada waktu yang sama sahabat baik ku Siti Aishah Arifin dan Zuryani Harrison melangsungkan hari persandingan mereka pada hari yang sama dengan hari pertunangan ku, 31 Januari 2010 betul-betul selang satu padang bola sepak di hadapan rumah ku.. Jadi kerja-kerja merewang oleh para jiran banyak dilakukan disebelah sana.. Kecewa juga kerana pada waktu yang sama ku tidak dapat menghadiri majlis persandingan kedua-dua sahabatku itu. Walaubagaimanapun, ku tetap ceria di hari pertunangan ku yang serba sederhana ini.

Maa…habis ker lauk-lauk kiter semua tue ma…??

Tanya ku yang sedikit jerit kerana waktu itu masih bising dek suara tv sejurus selepas majlis dan sesi bergambar kenangan selesai.

Alhamdulillah…. Syukur lahhh… Tinggal cukup-cukup ajer untuk kiter anak -beranak makan malam nie… Ko dah makan belum..? Dari pagi mak tengok, jejak ke petang tak sentuh aper pun kann.. Dahh, pegi makan..kang ko pengsan pulakk….  Tunang ko tue dah balik dahh.. kang takder siapa pulak  nak angkat..

Gurau ibuku membuat kan aku semakin gembira tambah-tambah pabila mendengar perkataan “tunang”.. Lapang dadaku mendengarnya.. Syukur Alhamdulillaahh…

Pabila malam, kami semua masih sibuk mengemas semula segalanya, terutama sekali bahagian luar kerana orang yang memasang khemah semalam akan ambil semula pada awal esok pagi. Keletihan mengemas yang masih banyak lagi yang belum diselesaikan membuatkan ku tertidur di mini pelamin sehingga tidak sedar ayahku dan adik lelaki sulong ku, Shafiq, sudah pulang. Hanya mereka berdua sahaja yang tidak menonjolkan diri sewaktu majlis berlangsung.

Dah habis bukan nyer tahu nak kemas.. malas..tidooo jer tahu…

Tersentak ku mendengar ayat itu terpacul dari mulut adikku lelaki  sulong ku sendiri waktu aku masih tidur. Ku tidak terus bingkas bangun, cuma tersentak dek  suaranya yang agak lantang. Hatiku sakit mendengarkan kata-kata itu. Kepada siapa lagi kalau tidak kepada ku seorang sahaja yang tertidur waktu itu. Jika ku bangun, pasti perbalahan akan berlaku. Dari semalam Apit memang langusng tidak membantu apa-apa untuk melancarkan majlis, kasihan adik lelaki bongsu ku Zawahir dan adik-adik perempuan ku yang kecil Wani dan Wana… Hanya merekalah yang boleh ku harapkan. Pakcik Emi, adik lelaki ibuku dan tunang adik perempuanku Zamri juga turut membantu segala yang termampu sejak semalam. Mak Su apatah lagi, sampai tertido di ruang tamu malam tadi membantu ku menghias mini pelamin. Tapi Apit..???? Huhhh!!!

 

 

Air Mata Berkalis (Eps.4)

Tuesday, March 2nd, 2010

Pada saat ku telah duduk di tengah-tengah mini pelamin di hadapan orang ramai yang sudah tentu sedang menumpukan pandangan mereka ke arah ku..

Embuk berada paling dekat dengan ku didiringi oleh bik imah, adik bongsu embuk yang sedang menatang dulang hantaran berisi sepasang cincin emas yang terhias manis dengan rona kain berwarna biru lembut..

Pada saat itu, ingatan ku jadi kabur kerana otak ku sangat kosong kerana terlalu gementar dek pandangan orang ramai.. Aku hanya menghulurkan tangan kiri ku apabila disuruh oleh bik imah..

Tanda Ingatan dari si Dia..

Cincin pertama yang embuk sarungkan adalah cincin emas belah rotan sebagai tanda merisik.. Lalu disarungkan cincin emas bertatahkan lima batu permata putih ditengah-tengah dengan susunan beberapa lagi batu permata putih yang lebih kecil di separuh lingkaran atas cincin sebagai tanda ikatan pertunangan dengan kekasih hati ku, kanda Z yang tersayang..

Hanya tuhan sahaja yang mengetahui debaran hati ini yang semakin kuat berdegup kencang… Aku dapat lihat embuk hampir sebak di saat menyarungkan cincin kedua itu. Aku menyambut tangan nya dengan lembut dan bersalam sambil Comel sempat mengambil gambar beberapa kali di beberapa posisi yang berlainan.. Selepas ku mencium tangan embuk, aku terus mencium pipi embuk, namun aku semakin dapat rasakan sesuatu yang sangat berlainan melalui pegangan tangannya yang sangat erat.. Aku turut memberikan tindakbalas yang sama..

Aku menggengam tangan kanan embuk seerat-eratnya sambil berbisik di terlinga kiri embuk yang memang hanya kami yang mendengarnya..

Terima kasih embuk……. Terima kasih sangat-sangat……

Ketika ini lah genggaman tangan kami semakin erat dan kuat, aku sempat melihat air mata embuk bergenang sepenuh-penuhnya di kelopak mata embuk… Ohhhhhhhh….

Sama-samaaa…

Jawab embuk tanpa suara namun aku dapat mendengar nafas dan membaca gerak bibir nya yang hampir tak terkeluar perkataan itu.. Pada kali ketiga aku mencium pipi embuk di sebelah kanan, embuk mula menangis teresak-esak..

Aku yang semakin sebak dan hiba waktu itu, tidak dapat menahan air mata yang sememangnya dah lama ku tahankan dari saat embuk menyarungkan cincin pertunangan… Ohhh tidaaakkk…..

baru aku teringat.. Aku kan pakai make up tebal dengan maskara nyaa dengan bulu mata palsu lagi…errrrgghh…

Aku cuba tahan tapi masih tidak dapat menahan sebak melihat embuk.. Aku pun menangis hampir teresak-esak di depan embuk..menyebabkan saudara embuk yang lain turut menitiskan air mata..

Malah air mata ku makin laju selepas habis peluk cium embuk.. Sehingga terasa basah kain selendang yang ku.. Aku memandang sedalam-dalamnya mata embuk..

Bukk…..janganlaa naangiissss………nanti za nangis jugaak laaa….huuuu…

Air mata ku semakin laju berjujai mengalir ke pipi ku yang dikalisi oleh bedak make up dan blusher yang tebal tue..

Tanpa mengira samada wajah ku ok atau tidak ketika itu.. Aku tahu embuk sangat sebak mengenangkan bahawa anak lelaki tunggalnya sudah ditunangi orang.. Aku tahu embuk masih tak menyangka semuanya berlalu bergitu cepat.. Aku juga tahu yang embuk masih cuba untuk tabah menerima hakikat ini. Begitu juga aku yang tidak menyangka bahawa kanda Z yang sebelum ini pada fikiran ku kami tidak akan sampai ke mana sudah secara rasminya menjadi tunangan ku pada hari ini..

Begitu banyak cubaan dan dugaan yang telah ku tempuhi dengan segala kesabaran dan keutuhan hati dan nurani yang kuat walaupun baru setahun aku dan kanda Z membina cinta… Namun segala nya terlerai sudah dengan penyelesaian yang mungkin adalah paling terbaik antara kami..

Mengenangkan kisah cinta antara kanda Z dengan kekasih lamanya dulu jelas masih kuat terngiang-ngiang di jauh sudut ingatan ku, perit hati sakitku juga masih lagi boleh terasa hingga kini yang tidak mungkin dapat ku lupakan sampai bila-bila.. Jalan ceritanya juga masih jelas ku ingat sehingga sekarang, yang mungkin boleh kuceritakan dengan jelas dalam beberapa siri pada tajuk blog yang akan datang kelak sebagai tatapan dan pengajaran buat kita semua yang bergelar insan yang tidak akan pernah lari dari membuat kesilapan..

Walaubagaimanapun, sejak mula bulan Ramadhan tahun 2009 yang lepas, selepas semua kebenaran terbongkar dan selepas semua pertengkaran, pertikaman lidah, pergaduhan besar, ibarat peperangan yang maha dahsyat seumur hidup ku serta selepas ku lepaskan sekuat-kuatnya lontaran jeritan perasaan dan tangisan air mata yang hampir kering dan lemah meronta-ronta untuk menerima semua hakikat dan kejadian yang seolah-olah tidak sudah-sudah menyakiti dan menguji hati lemah ku ini, Allah swt mungkin telah memakbulkan kesungguhan doa ikhlas ku di bulan Ramadhan yang suci lagi paling bererti buatku… Sesungguhnya Allah itu maha mengetahui dan maha berkuasa dalam segala-galanya..

Kanda Z mula berubah dan memohon kemaafan yang berkali-kali kepada ku.. Kanda Z bukan kanda Z yang seperti dulu lagi… Perubahan sikap dan cara layanannya secara mendadak itu membuatkan hati ku ini masih belum tertutup rapat lagi buat Si Dia yang bernama Zainudin Asmat ini.. Ternyata aku masih amat menyayangi nya seperti 11 Jan 2009 yang dulu.. Katanya, dia inginkan peluang untuknya kembali.. Dia ingin tetap setia bersama ku hingga ke akhirnya hayatnya.. Ternyata kanda Z benar-benar ikhlas dan sangat menyayangiku dengan penuh perhatian sehingga sekarang……………………………

Ohh.. aku bersyukur kepada Allah kerana berkat hidayah dari NYA dan berkat kasih sayang yang terlalu mendalam antara kami, akhirnya kami sampai juga hingga ke tahap ini.. Keluarga kami berbincang secara beradat untuk menyatukan kami pada hari ini.. Alhamdulillahh… Sesungguhnya ujian itu telah memberi kekuatan yang luar biasa kepada kami untuk terus memperjuangkan kisah cinta kami. Semoga Allah memberkati hubungan ini dunia dan akhirat…..

Baiklah selesai sudah si ibu pihak lelaki menyarungkan cincin nya maka, pihak perempuan sila lah bersalam-salam dengan ahli keluarganya pihak lelaki bagi memperkenalkan diri sebagai bakal ahli keluarga nya si lelaki..

Lamunan ku terus terhenti dengan ucapan daripada wakil pihak lelaki itu yang menurut kanda Z, dia adalah saudara dekat arwah ayahnya..

Aku terus menuju ke arah bibik imah dan bersalaman dengan yang lain yang ada juga yang menangis pabila bersalaman dengan ku… bibik ana..wawa…nenek yang lebih mesra ku panggil maak.. ibu ku yang tersayang…

Apesal ko nanges pulak loonggg… Habes make up tuue…

Ibuku berbisik perlahan semasa ku mencium pipi kanannya..

Along tak tahan la maaa… nie seb bek tak melalakk taww..

Jawab ku sambil menangis semasa aku mencium pipi kiri ibu ku.. Aku seterusnya bersalam dengan nek itam ku ..nek su…dan buat kali keduanya ku bersalam dengan embuk sekali lagi… Akhir sekali aku bersalam dengan  Anis, adik kanda Z yang paling tua dan sebaya umurnya dengan ku..

Air Mata Berkalis (Eps.3)

Friday, February 19th, 2010

Pada jam 1.30 tengah hari..

Kak Gia hampir selesai mengandam ku..turut dibantu oleh kak mah yang baru sahaja menceburi bidang andaman dan solekkan nie.. Sambil kak Gia make up, kak Gia akan explain sikit-sikit pada kak mah.. Aku pun yang dah memang ada di tempat kejadian, dapatlah jugak sikit tempias ilmu yang diterangkan pada kak mah..hehee… Setahu aku, kak Gia memang berpengalaman mengandam artis sebelum nie, jadi, memang tak hairan lah sekarang dah ada anak murid..heee.. termasuk lah aku..

Kak Gia memakaikan tudung yang aku beli di Up Town minggu lepas.. Sedondonlah dengan warna lembut baju ala-ala pengantin nie.. Bagai nak rak cari kat KL tak jumpe..Nasib baik lah jumpa masa pergi Up Town ngan kanda Z, Anis dan bibik Juliza masa malam hari minggu..

Kak Gia, saya nampak gemok tak nie.. nie kain kat depan yang macam tudung siti nie ok ker kak Gia..??

Rengek ku, yang sememangnyer dah lama risaukan lebihan tudung di bahagian depan tu..sejak aku try test beberapa hari yang lepas.. Kononnyer nak ala-ala feshen siti, tapi takut jugak jadik nampak cam Syarifah Aini lak macam manee.. Uuuishh, memang tak keluar bilik lerr..huhuuu..

Ehh, dok aiih.. hang dah beli yang nie.. Nak wat camnaa, ok laa niee…..sat g kang kak Gia pin laa kat tepi nie, ok la nieee… Cantik apaa… Sib bek laa kak Gia bawak pin nie haa..

Jawab kak Gia sampil membetul2kan tudung siti tu..
Jurugambar yang ku kenali sebagai comel berkali-kali mengambil gambar ku ketika disolek.. Sekejap-sekejap dia di depan pula mengambil gambar pelamin dan hantaran yang telah ku hiaskan semalam.. Tak dapat dinafikan, wajahnya memang lebih muda dari usianya, mungkin sebab itu, dia dipanggil comel..
Aku sempat terkenangkan kisah pasal Comel nie..Hampir bertekak jugaklah dengan kanda Z..
First time nampak nama “Comel” dalam telefon kanda Z, hampir marah juga aku masa tu.. Siapa lagi kalau dah panggil comel, mestilah pada fikiran ku, seorang perempuan yang comel lagi kiut miut..

Ehhh, sayang… sampai hati yea nak bermanja-manja dengan wanita lain.. ooooooo…. Nie siapee pulak yang comel sangat niee.. huhuuuu..Sampai hati taww…. Ape ke kol lamerr sangat niee, cakap pasal aperrr….??huuu……

Aku mula bermadah panjang, sambil melihat detail tempoh masa recieved call di handphone kanda Z, selepas balik dari membeli kasut beberapa minggu lepas.. Mood ceria ku yang mendapat kasut baru dengan promosi separuh harga pada masa itu terus bertukar menjadi ribut taufan..

Sayanggggggg… Ya Allahh.. Comel nie lelaki laa sayangg… bukan perempuan… or sesiapa pun… Kawan masa kanda di IIC dulu laa.. Semua panggil dia Comel, kanda pun panggil la Comel jugak.. Dah memang orangyer pun kecik-kecik jer taww.. lagi kecik dari sayang agaknyer.. Memang dah lama sangat kami tak berhubung, cumer tetiba tadi dia call sebab nak cakap pasal kerja kosong di UM… Dia kerja di UM selepas habis belajar di IIC dulu.. Sayangg nieee.. Takut sangatt.. Kanda tak macam dulu dah taww sayang.. Kanda sayangkan sayang seoraaaaaannng jerr.. Dunia akhirat taw sayang…ishhhhh..sayang..sayang… Sayang percayakan kanda kann…..

Jelasnya dengan panjang lebar..Aku terus membuat muka pelik tetapi mula rasa serba salah..

Hahh, iyea ke lelaki..??? Eeeeeiii…. Adee ke lelaki ngan lelaki panggil comel-comel camtu..huhuu.. Cam manjerr sangat jerr….hmmm.. sayang niee. Ingatkan perempuan maneeer lah tadi… Inform la awal-awal, takder la dinda terkejut berooookk..fuuuuuhhhh..sayang niee…lega sikit jantung dinda nie taww.. ermmmm, sayang, cantik tak kasut niee..?? Murah kann?

Tanya ku sambil menjeling manja..Aku terus mengubah topik masa tu, senyuman ku mula melirik kembali.. Ternyata sangkaan ku meleset sama sekali.. Masa itu, memang tak pernah terdengar sebutan nama Comel sebelum nie, maner taknyerr..hehe.. Rupanya dia seorang penolong pegawai sistem di UM, dan juga seorang jurugambar sambilan.. Kebetulan lah, memang kami sedang mencari jurugambar untuk majlis hari nie.. Tidak tersangka semuanya bagai dirancang.. Sekarang Comel berada di depan ku dan turut diamanahkan oleh kanda Z untuk mengambil gambar hari nie, adakalanya aku tersenyum sinis bila melihatnya kerana teringatkan kembali salah faham ku dengan kanda Z dulu..

Liza, kalau dah siap maybe boleh saya ambil gambar awak kat depan pelamin sebelum pihak lelaki sampai…

Comel tiba-tiba mengajukan cadangan bernas untuk dilakukan sementara kami semua sedang menunggu pihak lelaki datang..

Kak Gia memang takkan berhenti megandam selagi takder orang yang suruh berhenti agaknyer…hehe… Aku memulakan langkah selepas diberi keizinan oleh kak Gia untuk keluar dari bilik dan bergambar kenangan bersama tetamu yang hadir terutama kaum keluarga ku yang tersayang..

Kaki ku hampir menggeletar sebab duduk terlalu lama untuk diandam tadi.. Namun, ku tetap senyum pada tetamu yang berada di ruang tamu, Ada yang duduk di laman khemah sambil menikmati hidangan.. Aku bersyukur ramai juga yang sudi hadir ke majlis kecil-kecilan ku ini… Alhamdulillahhhh…

Pada jam 2.10 petang….

Kedangaran riuh -rendah di luar laman.. Adikku yang kedua terakhir, Wani kelihatan berlari-lari anak dari luar..

Makk, abg Z dah sampai dahh..

Aku kemudian disuruh masuk ke bilik semula oleh mak su, sebab keluarga pihak lelaki dah sampai.. Ohh.. Jantung ku masih terasa handak terkeluar dari tempat asalnya… Debaran semakin membuatku berpeluh-peluh walaupun kipas bukan main laju berpusing di hadapan ku..

Ohh tuhann..tenangkan lah diri ku dan juga tingkah laku ku semasa majlis ku ini Ya Allahh…Semuga semuanya berjalan lancar Ya Allah… Rahmatilah majlis kecil ku ini dengan sepenuh-sepenuh hidayah dari mu Ya Allahh…Aminnn….

Doaku seorang diri di sofa bilik..Sementara yang lain sibuk mengintai-ngintai melalui langsir ke ruang tamu melihat keluarga pihak lelaki baru tiba.. Ada di antara saudara ku bertanya kepada ku dengan wajah pelik dan sedikit serba salah. Aku dapat mengagak soalan yang bakal terpancul dari bibir mak su ku ketika itu.

Ha’ah mak su, memang keluarga bakal tunang along tu orang  seberang.. Orang Bawiyan.. Hurmm..dah memang jodoh along dengan orang sana mak suu… Along terima dengan seadanya..Lagipun kanda Z dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia.. Cuma keluarga besarnya yang memang berasal dari Indonesia.. Kalau orang kita pun tak semesti along boleh dapat seorang lelaki sebaik dan serba serbi elok seperti kanda Z tuuue..

Ujar ku berterus terang tanpa ada sedikit pun rasa malu atau segan silu.. Malah aku berasa bangga kerana dapat berkeluargakan keluarga dari negara jiran ku itu.. Mak su diam rasanya mak su faham isi maksud ku tadi.. Malah mak su turut mengiakan jawapan ku itu tadi..

Iya la kan, kalo dah ko cakap macam tue, mak su pun setuju jugak.. Bukan semua lelaki orang kita ni baik..

Jawab mak su pendek.. sambil senyum.. Aku masih betul-betulkan tudung yang dah memang nyer betul pun kak Gia pakaikan tadi.. Tapi tangan ku masih tak boleh duduk diam bila memikirkan keadaan ku masa keluar dari bilik untuk disarungkan cincin nanti… Dari dalam bilik aku tak dapat dengar apa-apa pun yang dibincangkan oleh keluarga ku dan juga keluarga kanda Z.. Tapi, tiba-tiba ada riuh-rendah suara orang ketawa dengan kuat..

Eh, entah aper lah agaknya yang kelakar sangat tu.. Bukan main lagi gelak .. yang, aper yang diaorang ketawakan tu yang…

Tanya ku kepada  Suriati, salah seorang rakan karib ku semasa di sekolah sampai la sekarang yang dah terbiasa kami masing-masing memanggil “yang” sejak kami bertiga iaitu Suriati, Zaira dan aku bekerja sambilan di sebuah restoran Pizza Hut, Mid Valley selepas habis sekolah dulu..

Entahlah yangg.. tahu tahu jer dah gelak dah.. Terutama nya keluarga sebelah lelaki tuu

Aku takut sangat bila memikirkan jangka masa ku untuk menjadi tunangan orang.. Menurut ibu kanda Z yang lebih mesra ku panggil embuk, embuk lebih setuju jika kami diikat selama dua tahun.. Tapi, menurut keluarga ku pula nak kami hanya diikatkan selama setahun jer..  Aku faham embuk takut kalau kanda Z akan lupakan embuk selepas kami kahwin nanti, tapi pada masa yang sama aku dan kanda Z sebelum ini berusaha untuk meyakinkan embuk supaya embuk lebih bersedia untuk  melepaskan anak lelaki tunggal sulungnya itu kerana kami dah merancang jauh untuk meningkatkan taraf hidup masing-masing memandangkan masing-masing dah memulakan alam pekerjaan selepas bertahun-tahun lintang piukang di alam pembelajaran di institut pengajian tinggi..

Long, cepat kuar long.. Dah habis dah cakap-cakap tuu..

Bisik mak su ku dengan isyarat tangan menyuruh ku keluar..Selepas hampir setengah jam perbincangan antara dua buah keluarga itu berlangsung, akhhirnya aku disuruh keluar oleh mak su untuk disarungkan cincin.. Ohh, hatiku semakin berdebar-debar menanti detik ini..

Air Mata Berkalis (Eps.2)

Monday, February 8th, 2010

Pada pagi sebelum majlis…,

Wahir… Tolong laa…Tolong kak long ehh… Susunkan meja-meja kat depan tuu.. Plezzz… Dah pukul berapa nie.. Takut nanti kalau orang dah datang, tak sempat nak susun… Bangunlahh yea…huhuu..Nanti hutang-hutang ko tu semua kak long kira burn je yea..hehee…

Pujuk aku yang sudah terlalu risau kerana jam dah menunjukkan pukul 8.00pagi. Tiada siapa lagi yang nak aku harapkan selain adik lelaki ku yang kedua ini.Adik lelaki yang pertama lagi lah usah ditanya, memang tak mahu ambil tahu langsung. Mujurlah Wahir dan kanda Z sudi juga turun padang sama-sama..Pakcik Emy pun banyak tolong mengecat petang kelmarin..Syukurlah..huhuuu…Selepas aku buatkan air milo panas kegemarannya pagi tadi, Kanda Z terus berangkat pulang ke rumahnya, katanya pukul 9.00 nanti nak ambil kek yang kami tempah empat hari lepas di Taman Melawati..

Aku terus mengemas ruang tamu untuk dikosongkan supaya ruangnya lebih luas untuk keluarga pihak lelaki duduk nanti..Walaupun aku sibuk mengemas, namun jauh di sudut hati, bila terpandang jer mini pelamin yang terhias dengan pelbagai bunga-bungaan tuu, aku terus rasa berdebar..Takut campur gementar untuk menanti jariku disarung cincin, namun pada hakikatnya aku terlalu gembira dan teramat sangat bersyukur kerana tidak menyangka aku telah disunting orang pada usia 23 tahun nie..happy sangat-sangat..huhuuu…tiba-tiba air mata ku bergenang penuh di kelopak mata ku..ohh tidak..mak su tiba-tiba menjerit dari dapur..

Longg, ko dah siap ngemop ker belomm nie loongg…nie mak su nak ngelap meja nie haa…kang mak su lalu kang, kotor balik pulaakkk…eeiii..termenong pulak die…amendee yang ko tengok kat pelamin tuu…

Aku terus mengesat air mata ku yang hampir luluh ke lantai, dengan lengan baju kerana tangan ku sedang memegang mop lantai..huhuuu… Aku cuma sebak kerana mengenangkan kenangan ku bersama kanda Z yang memang sudah tidak asing lagi bagi diri ku dan juga ahli keluarga ku yang lain.. Walaupun baru genap setahun hubungan cinta kami pada 11 Januari 2010 yang lalu, namun tidak ku sangka pada hari ini ahli keluarganya akan datang ke sini dengan penuh adat merisik dan masuk meminang. aku berbisik di dalam hati..

Ohh….ku bersyukur ya Allah, kerana segala rintangan dan ujian yang maha hebat dari Mu telah ku lalui dengan segala ketabahan dan kesabaran yang utuh lagi bersungguh-sungguh ya Allahh. Sesungguhnya aku sedar bahawa berkat pengorbanan itulah yang telah membawa ku sehingga ke tahap ini..Terima kasih ya Allah..

Aku menekap dadaku menahan sebak dengan telapak tangan kananku…Rasa syukur masih tidak putus-putus dari bibir ku sejak kanda Z mula menyatakan hasrat untuk menjadikan diri ku yang serba kekurangan ini sebagai isterinya yang sah dunia akhirat.. Syukur Alhamdulillahhh…

Selesai sahaja mengemop, aku lihat adik lelaki ku juga sudah selesai menyusun meja dan kerusi di hadapan rumah. Memang khemah tuu betul-betul dipasang di laman rumah ku yang baru sahaja aku kemaskan sejak aku ambil cuti di JKR tiga hari lepas.. hmm..nampak macam ok jugak,sebab banyak pokok..hehe..ayah memang suka bercucuk tanam..secara tidak sengaja jadiklah macam konsep ala taman….hehee…Makanan pun ada yang dah siap mak su masukkan ke dalam tray..sementara ibuku masih sibuk di dapur..

Pada pukul 10.00 pagi aku terus bersiap mandi dan menggosok baju istimewaku yang berwarna ungu lembut beronakan merah jambu yang sangat lembut..huhu…semakin berdebar-debar jantung ku melihat pakaian yang ala-ala pengantin tuu..hisshh..malu pun aderr..heheee…

Kanda Z datang berpeluh-peluh membawa dulang hantaran kek tempahan yang baru diambil..

Nah sayang, jenuh tadi kanda ulang alik dari kedai ke rumah, dari rumah ke rumah sayang…maaf yea lambat..sayang ok takk.??

Aku tersenyum lebar sambil mengambil kek yang diberikan tadi..

kesiannyeer diee..hmm..mesti sayang penat kann…sayang nak air…dinda buatkan ehh..

Nada manjaku membuatkan wajahnya tenang semula sambil tersenyum manis dan terus duduk di meja makan kerana sofa dan kerusi sudah aku kemaskan sampai ada yang aku letakkan di luar rumah sebab tak muat..hehe..

Selepas minum, kanda Z terus keluar semula untuk menjemput ahli keluarga pihaknya kerana dia seorang jer tahu jalan ke rumah nie.. Aku masih lagi buat apa yang patut, adik perempuan ku, eza ada tolong pagi tu, so aku pun ringan la sikit tangan..huhu..nasib baikk…Aku terus kol kak gia pada pukul 12.00 tengah hari..kebetulan kak gia dah dalam perjalanan ke sini..aku terus bersiap pakai pakaian istimewa tuu..

photographer yang kanda Z sediakan pun dah telefon kata dah sampai dan sedang bersiap untuk ambil gambar semasa make up..Rakan-rakan ku masa sekolah dulu pun ada yang dah sampai..eeeiii segannyerr..orang tengok kiterr..hihii…tambah lak ngan photographer yang kanda Z selalu sebut comel tuu,rakan kanda Z juga masa belajar di IIC dulu..aku tak kenal,segan memang tahap dewa dah..tak reti bergambar memang tahap kayu..heheee…ku gagahkan jua depan kak gia,sambil kak gia siap2 pilih foundation tuk muka aku niehh..hahaaa…(aku gelak sebab tak tahu camner gaye muka aku pas make up nanti,takot jadik spesis avatar jerrr..haaaa)

Kak gia, nie kak gia buat cantik-cantik taw…hehee..ada bulu mata extra takk..??ngeee

kak gia menjawab senyum..,sambil menenyeh-nenyeh muka ku dengan span foundation..

Ehh mesti laa adaaa…hang duk diamm jaa na….

Loghat bahasa kak gia dari utara masih pekat lagi walaupun dah lama menetap di Kuala Lumpur… Kadang-kadang aku pun terikut sama bercakap dalam loghat utara..heheee…terrrr..

Air Mata Berkalis (Eps.1)

Saturday, February 6th, 2010

Pada malam sebelum majlis..,

Maaaak…
Penatnyerrr maa.. huhu…. Along baru habis kemas bilik bawah tuu.. Ma sempat kerr siapkan semua makanan nie maa… Esok nak langsung nyerr… huuuuu……

Keluh aku yang semakin risau akan majlis esok.. Ibu ku lantas menjawab dengan tenang sambil memandang aku yang sedang terkial-kial membalut tilam tempat duduk pelamin dengan kain jaring putih yang baru ku beli petang tadi..

Hmm..Ko tak payah riso ler long.. Ko buat jer kerja ko tuu.. Tahulah ma macam maner nak buat masak-masak niee.. Hiiissshh..riso sangat ngan lauk die.. Dari petang tadi asyik membebeeeel jer pasal makanan kalah kiter yang tua nie…

Ibuku menjeling sambil tersenyum berjalan ke ruang dapur. Bagi ku walaupun majlis nie tak seberapa megah, namun ia tetap akan tercatit sebagai sejarah terpenting dalam kamus hidup ku hingga ke hari ini.. Aku bukanlah hanya nak bermegah kerana diri ku disunting orang, tetapi aku rasa tidak salah jika aku hanya membuat sedikit keramaian untuk sama-sama berkongsi kegembiraan ku yang tidak terhingga nilainya ini bersama sahabat-sahabat lama ku yang kebanyakannya sudah sekian lama tidak berjumpa sejak tamat sekolah.

Pada jam 1.00pagi, mini pelamin kesayangan ku sudah ku hias mengikut citarasa ku yang selama ini ku tidak pernah terbayang akan ada mini pelamin di hari indah ku ini. Tema yang ku pilih ialah warna ungu lembut. Ibuku memandang hasil kerja ku dengan senyum siniss..

Hmmm, macam ulang tayang jer longg… Dulu mase kecik2.. tilam baby tuu lah yang ko duduk siap ada kelambu lagi ayah ko beli mase tu…paling mahal taw….
sekarang nie, ko da besar, berjasa lagi tilam tu jadik tilam pelamin ko tu yeaa…….

Aku dapat lihat air mata ibu ku bergenang..tapi aku terus cuba mengalih perhatiannnya..

Iyea lah kan maa, heheee… ma jugak yang suruh along berjimat…along nak beli bantal petak kat carefour tu ma tak bagi..haa..mahal laa..membazir laaa…, along amek lar tilam baby niehh….balut cantek2…kaan lawaaa tuuu…. heheheeeeee….. kan maksu kann..?? cantek takk..??

Maksu ku hanya tersenyum,

Canteeekkk longg….pandai ko buat…

Aku tersenyum lebarr dan terus meneruskan kerja seterusnya untuk menghias tempat meletak dulang hantaran….

Pada jam 2.30pagi, Ibu sibuk menyediakan bahan-bahan untuk lauk esok..Aku pula masih menghias dan mengemas… Memang sampai pagi juga aku sibuk lagi mengemas rumah yang memang dah lama tidak dikemaskan dengan baik..huhuuuu….Tak lama selepas tu, kanda Z sampai membawa dulang hantaran yang kami tempah pada kak gia..bekas ofismate aku kat arasreka dulu… Cantikk..mmg cantik… sesuai la dengan majlis kecil ku ini…Aku terus meletakkannya di tempat letak hantaran yang telah ku hias tadi…. Sekali lagi ibuku tersenyum lebar melihat ku menghias dengan senyuman lebar yang memang tak lekang dari tadi…Walaupun terasa letih macam nak tercabut otot-otot dan tulang-tulang belikat nie semua, namun ku teruskan jua dengan semangat..hehee….

Pagi subuh ku terjaga, terus terduduk..ohhh…ku terpinga-pinga..macam mana aku boleh tertidur pula kat ruang tamu niee…huhuu…ku melihat kanda Z yang keletihan. Rupanya kanda Z baru selesai mencuci tandas..hihiiiii…aku tersenyum lembut melihat matanya…aku sempat mengucapkan,

Terima kasih sayanggg…..hihii….sorry laaa…dinda pun tak perasan macam mana boleh tertidur niee…huhuuuu….

Aku merengek manja….

Hmm…takpeer la sayangg… kanda tahu sayang penat dari siang semalam sayang tak rehat-rehat….kann…..

Dia tersenyum lembut….sejuk hati ku melihat ketenangan air wajahnya yang langsung tidak menggambarkan sebarang kekusutan… Hati ku berbisik, bersyukurnya aku dianugerahkan Si Dia… Alhamdulillaahh… Aku bingkas bangun dan terus bersiap untuk menyambung kerja-kerja mengemas yang terbengkalai sebelum aku tertidur tadi.